header gezelschap3

header gezelschap5

Groep

Fotoverslag Dagtocht Biesbosch en Dordrecht augustus 2018

Ruimschoots voor vertrek stonden de deelnemers aan de busreis al te wachten; dit jaar had zich een record aantal deelnemers gemeld. Liefst 65 personen. Boven alle verwachting!

Na een welkomstwoord door de voorzitter kon de bus om 09.00 uur vertrekken vanaf de Gerdesstraat. Onze chauffeur Adrie manoeuvreerde ons met de lange bus door de krappe straatjes uit Wageningen richting Sleeuwijk waar we aan boord zullen gaan voor een rondvaart over de Biesbosch naar Sliedrecht. De zon scheen volop en de temperatuur werkte mee, niet te warm, maar ideaal uitgaansweer. De buschauffeur voelde dat de stemming er al aardig in zat en verraste ons met een toeristische route door de Betuwe.

Hij reed ons over de Willem-Alexander Brug, ooit een tolbrug, en waarvan het verhaal ging dat hier een wietplantage is opgerold. De telers wilde toch wel wat terug voor de betaalde tol!
Van Beneden-Leeuwen tot Rossum, van Werkendam tot Woudrichem, de opnamestad van de tv-serie dokter Tinus, bij elke plaats wist Adrie veel te vertellen.

We reisden door het land van Altena en de Bommelerwaard en zagen onderweg nog enkele “wipstaartmolens”, dit zijn weidemolens die bijna geen bediening nodig hebben door de grote windvaan (vandaar wipstaart). Bij Zaltbommel wist de chauffeur te vertellen dat de plaats (Zalt) bommel haar naam heeft gekregen ten gevolge van de St. Elisabethvloed van 1421 waardoor veel zeewater de polder in kwam. Vandaar het synoniem Zalt voor Zout. We hebben onze topografisch kennis dus weer aardig kunnen bijspijkeren.

In Sleeuwijk stapten we op de Rondvaartboot Party-Cruises en kregen aan boord lekkere koffie met appelgebak en slagroom. Daar waren we ook wel een beetje aan toe. De natuur om ons heen was prachtig en we werden door de schipper gemanoeuvreerd door diverse kleine sluisjes. De liefhebbers van fotografie hebben hier veel foto’s kunnen maken. En het weer bleef mooi!
Na 2,5 half uur cruisen over water hebben we in Sliedrecht ons tegoed gedaan aan een heerlijke lunch met kroket. We kwamen niets te kort. Het personeel van restaurant Bellevue zorgde voor goed gevulde schalen.

Op naar Dordrecht. Hier staat het toeristisch treintje voor ons klaar, dat ons langs oude binnenhavens en door krappe straatjes met zijn prachtige geveltjes zal rijden. Omdat het treintje te klein was voor 65 personen hebben we ons opgesplitst in twee groepen. De achterblijvers konden alvast een lekker terrasje pakken, de rest kon van de binnenstad genieten. Na afloop van de toer hebben we met z’n allen nog lekker in de zon gezeten onder het genot van een drankje.
De dag vliegt om, vooral als het zo gezellig is. Ook aan deze reis komt een eind en om 17.15 uur vertrokken we richting Wageningen. Uit de reacties bleek dat iedereen had genoten en een geweldige dag heeft beleefd.
Nadat de voorzitter Eva Selbach en Nico Schuurs had bedankt voor de organisatie van deze reis, bedankte hij de chauffeur Adrie voor zijn rustige rijstijl en gedegen topografische kennis en overhandigde hem namens Senioren Wageningen een kleine blijk van waardering.
Tot slot bedankte de voorzitter de medepassagiers voor hun gezelligheid waardoor deze dag een onvergetelijke werd.
Rond 18.45 uur werden we afgezet aan de Gerdesstraat in Wageningen.